Χαρτοπόντικας

Γραφές κι αναγνώσεις

Κι ένα αντιδραστικό ποστ…

Θα με πείτε αντιδραστικό μετά απ’ αυτό. Θα με πείτε ελιτιστή, ψωνισμένο, χούφταλο, ντεμοντέ, επιδειξία κι άλλα όμορφα .

ΣΚΑΣΙΛΑ ΜΟΥ.

Γιατί έχω πάρει φόρα να σας μιλήσω για την καθαρεύουσα.

Ναι, ναι, ναι καλά ακούσατε, για την καθαρεύουσα, που για τους κάτω των 30 ισοδυναμεί περίπου με σανσκριτικά, για τους μεταξύ 30 με 40 είναι μια σκοτεινή ανάμνηση, ενώ για τους άνω των σαράντα είναι το τρόπαιο που κρέμεται πάνω από το νεομπουρζουά τζάκι τους, σκοτωμένο κι αποκεφαλισμένο, εκεί, στα τέλη του ‘70.

Δεν αγνοώ τη σημασία του δημοτικισμού (δώστε τη γνώση στο λαό), την λαμπρή ιστορική του καταβολή (Σολωμέ υποκλίνομαι, και σένα Διγενή χαίρομαι να ακούω το τραγούδι σου) ή την έξωθεν καλήν επιρροή (Δάντην πρόσχομεν).

Δεν αγνοώ επίσης την απόσταση που έχει λάβει η ‘λαλιά’ μας από το αρχαίο ιδίωμα με το οποίο η καθαρεύουσα επιδίωκε να μπολιάσει την ομιλουμένη. Και θα μου φαινόταν τώρα γελοίο μαθητής να γράφει όπως ο συμμαθητής μου τότε, στην έκθεση «πως πέρασα την Κυριακή μου»: «Εκαθήμην επί βράχου και ηλίευον ιχθύς!» Σ’ αυτήν την περίπτωση δεν σου κάθεται το ψαροκόκκαλο στο λαιμό αλλά η γλώσσα.

Τέλος, δεν αγνοώ την (απαίσια) πραγματικότητα ότι δεν διδάσκεται πια τίποτα σχετικό ακόμα και στους φιλολόγους (αυτό τεκμαίρεται από συζητήσεις με αποφοίτους της Φιλοσοφικής, όπου επικτρατεί η ίδια δυσανασχέτηση και δυσφορία για την καθαρεύουσα που απαντάται και στους …λιμενεργάτες).

Αλλά, η καθαρεύουσα είναι ποιητική! Είναι εκφραστική. Είναι περιεκτική. Είναι επιστημονική. Είναι, τελικά, γλώσσα. Γλώσσα μας.

Και μην αρχίσετε να μου λέτε «Καλά, θες να ακούς ειδήσεις τύπου ΥΕΝΕΔ πάλι ή λόγους τύπου Παπαδόπουλου;»

ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ!

Αλλά θέλω να διαβάζω Βιζυηνό και να μπορώ να το μοιραστώ, να συζητήσω γι αυτόν και να πω για την ευφροσύνη που δημιουργεί.

Θέλω να απαγγέλλω Εμπειρίκο και να μην τον μπερδεύουν με Παλατινή Ανθολογία.

Θέλω να διαβάζω Ροΐδη και Παπαδιαμάντη, να χρησιμοποιώ τις ατάκες του στα γραπτά μου και να μην τα κάνει να μοιάζουν με Ελληνιστικούς Παπύρους.

Και καλά αυτά.

Θέλω και το εξής απλό: να γράφω «της παλιννοστήσεως» και να μην με διορθώνει ο ηλίθιος spelling checker. Να λέω «εταιρεία» κι όχι «εταιρία», «αυγό» κι όχι «αβγό».

Κι έστω: το πρόγραμμα που είναι κάτι άχρουν, άοσμο, άγευστο, το συγχωρώ.

Δεν θέλω όμως να ακούω άλλα: «το συνεχής κυνηγητό» αντί για «το συνεχές κυνηγητό» ή «των υπαρχόντων συνθηκών» αντί για «των υπαρχουσών συνθηκών». Και μάλιστα από απόφοιτους ανωτάτων (τρομάρα τους) σχολών.

Ζητάω πολλά ρε γαμώτο;

Λίγα ψίχουλα γλωσσικής παιδείας σου γυρεύω, κι ως την άλλη τη ζωή θα σε λατρεύω (ρε κωλοχώρα).

 

 

Single Post Navigation

28 thoughts on “Κι ένα αντιδραστικό ποστ…

  1. πόνημα αειθαλές τε και ευπροσήγορον

  2. Εγώ δε ζορίζομαι. Μου λένε ότι (που και που) κάνω αρχαϊσμούς και τους κυττάω(

  3. This post has been removed by the author.

  4. Τώρα άμα πω ότι συμφωνώ με τον προλαλήσαντα (το «προγράφοντα» έχει άλλη σημασία απ ότι ενθυμούμαι) θα καταντήσω κι εγώ ελιτίστρια, ψωνισμένη, νετομοντέ, ψώνιο επιδειξίας και γραφική (για το «χούφταλο» έχω καιρό ακομα!), φίλτατε πόντικα.
    Σας ασπάζομαι περιπαθώς! (μην το λαμβάνετε τοις μετρητοίς 😉

  5. Αχ κύριε Χαρτοπόντικά μου δεν ξέρετε πόσο μου αρέσει να μου μιλούν Βικτωριανά Ελληνικά.

    Εγώ το κουτό, ξέρω ελάχιστα τέτοια ελληνικά και έχω απορίες.

    Ας πούμε

    Το σκύψε ευλογημένη, πώς λέγεται στην Καθαρεύουσα;

    Να σας γράψω ένα ποστάκι στην Καθαρεύουσα; 🙂

  6. Αυτό που εμένα με νοιάζει απ΄την άλλη είναι σωστή σκέψη. Η διατύπωση είναι κάτι δευτερεύον.

    Ίσως σε θυμηθώ βέβαια όταν μετά από 30 χρόνια θα μιλάνε όλοι αγγλικά και εγώ θα γράφω για τα πολυαγαπημένα μου greeklish. 😛

    Είναι θέμα νοσταλγίας περισσότερο νομίζω και όχι λειτουργικότητας. 🙂

    (ρε συ, το μπλογκ σου αφήνει να σχολιάσουν μόνο αυτοί του μπλογκσποτ. Δηλαδή αν δεν είχα λογαριασμό μπλογκσποτ, δεν θα μπορούσα να σχολιάσω τώρα που είμαι στο wordpress).

  7. Κι εγώ θέλω να γράφω «βρώμικος» και όχι «βρόμικος». Τι άθλια ελιτίστρια που είμαι!

  8. Πάντως το «αυγό» είναι κλασική περίπτωση όπου οι καθαρευουσιάνοι ως βασιλικότεροι του βασιλέως πήγαν κόντρα στο ετυμολογικά ορθό και για την ακρίβεια [b]απομάκρυναν[/b] τη λέξη από την αρχαία της ρίζα, κι όλα αυτά βάσει της βλακώδους πεποίθησης ότι το αυ- είναι ευγενικότερον και αρχαιοπρεπέστερον του αβ-.

  9. Χαίρετε, αγαπητέ. Κι εγώ χαίρομαι, όταν διαβάζω τέτοια πόστ στα μπλόγκ – μπαρδόν, «αναρτήματα στα ιστολόγια».

  10. Εύγε Ποντίκιον! Απόλυτο δίκιο εχείς. Κι εγω ειμαι ελιτιστρια και παλιομοδίτισσα και απαρχειωμενη κι ο,τι θες!

    Και γι αυτο γραφω: «ταξείδι», «αυγο», «κρεββάτι» και άλλα τινά.

    Κι ας μην εμαθα ποτέ καθαρευουσα, ουτε πολυτονικό. Κι ας εκανα μονο 3 χρονια αρχαια στο σχολειο.

    Και μην με αμφισβητησεις, επειδή πού και πού κάνω κανενα λαθακι. Ειμαι μια σωστη Φιλοσοφικότα! 🙂

    Κι όταν ακούω νεανίσκους και νενανιδες να λεν «τι να τα κανω τα αρχαια;» παιρνω αναποδες… ε, παρντον, εκνευριζομαι τα μαλα, εννοουσα! 🙂

  11. Όταν μου βγάζει λάθος το word στις «καθαρευουσιάνικες» λέξεις μου, δεν τις διορθώνω, απλά τις προσθέτω στο λεξικό του… έτσι, να μαθαίνει κι αυτό… χαρτοποντικομπαμπινιώτη, βαρέθηκα να συμφωνώ μαζί σου 😉

  12. Είσαι ελιτιστής, ψωνισμένος, χούφταλο, ντεμοντέ, επιδειξίας κι άλλα όμορφα!

    Τώρα που το ξαναβλέπω, το χούφταλο δεν με συμφέρει, έκατσες και είπες σε όλους πως είμαστε συμμαθητές. Το σβήνω, λοιπόν:

    Είσαι ελιτιστής, ψωνισμένος, ντεμοντέ, επιδειξίας κι άλλα όμορφα!

  13. Διάβασα «Το αμάρτημα της μητρός μου» και αρκετό Παπαδιαμάντη αργά και με κόπο. Ζήλεψα όσους διδάχτηκαν αυτήν την γλώσσα. Την ψυχρή και άχαρη στα χέρια των δημοσίων υπαλλήλων, την ζωντανή και παλλόμενη στα χέρια των ποιητών.

  14. Εγώ είμαι παλαιό κορίτσι (της παλιάς σχολής εννοώ κι όχι παλιοκόριτσο) και συνεπώς συμφωνώ!

  15. εγώ μπορεί να είμαι κάτω των 30 αλλά τη λατρεύω την καθαρεύουσα και ειδικά την αύξηση στον αόριστο όσο και τον ανδιπλασιασμό στη μετοχή παρακειμένου.

  16. Φευ! Ουκ αν ηθέλημι ανιάσθαι!
    (και τα αρχαία καλά είναι – μήπως να γυρίζαμε εκεί;)
    :ΡΡρρΡΡ

    Πέραν της παραπάνω χιουμοριστικής διαθέσεως μου, συμφωνώ με όσα προείπατε, φίλτατε χαρτοπόντιξ.

  17. ωρε παιδα συμφωνω.

    δε γνωριζω αυτη τη γλωσσα, δε τη διδαχτηκα (ειμαι πιπινι λεμε παψε), αλλα θα εδινα τα παντα να ειχα μαθει μεχρι και αρχαια ελληνικα…

    χαθηκε αντι για θρησκευτικα να μαθαινα τη γλωσσα μου και τους κανονες της?

  18. Χαρτοπόντικα, η Δημοτική είναι πάρα πολύ όμορφη, αλλά δυστυχως τη μιλουν λιγοι σωστα. Οι μπουρδολογιες που ακουμε και διαβαζουμε καθημερινα πολυ απεχουν.

    Και επειδη η γλωσσα ειναι ζωντανος οργανισμος, αλλα και στοιχειο προσωπικοτητας, οταν καποιος την κατεχει σε ολες τις μορφες της, την χειριζεται και σωστα χρωματιζοντας την με τα προσωπικα του χαρακτηριστικα, παρεμβαλλει για παραδειγμα αρχαϊζουσες εκφρασεις η ακομα και εκφρασεις αργκο. Κι αυτη κομματι της γλωσσας μας ειναι.

    Αυτο που μολις διαβασες ηταν ενα αριστο δειγμα (και ουχι δηγμα) χρησης της Δημοτικης.

    Και μην ξανακανεις κακεντρεχη σχολια για τα ελληνικα μου, γιατι θα θυμωσω. Μπορει να διαμενω εις την ξενην, αλλα δεν εγινα και… «Μπρούκλισσα»!

  19. Συμφωνώ τα μάλα! Που υπογράφω;

    Καλό απογευματάκι!

  20. This post has been removed by the author.

  21. …Morgana, τι ωραία που το έθεσες!

    Μα βέβαια, αυτοί που σε (μας) έβαλαν να μάθεις ολάκερη την Ιουδαϊκή εξ’ αποκαλύψεως θρησκευτική μυθολογία, ουδόλως επιθυμούσαν να μάθεις τη γλώσσα σου και τους κανόνες της.

    Σκέψου το…Αν οι Έλληνες είχαν μια κάποια επαφή ουσίας με την Aισθητική και την Αρμονία που παιδαγωγεί η γλώσσα τους…ξέρεις πόσον κόσμο θα είχαν προ πολλού πετάξει στη θάλασσα;

    Θαυμάσιο δημοσίευμα και πάλι Χαρτοπόντικα!

  22. Ρε σουξέ η καθαρεύουσα!

    @markos, raffinata, dolly και Πάνος: εσείς είστε ‘σειρές’ και δεν πιάνει. Έχετε διδαχτεί ‘Ανδρα μοι ένεπε μούσα..’ κτλ. Αναμενόμενη η υποστήριξη.

    @glenn καλωσήρθες. Και σένα για σειρά σε κόβω αλλά δεν κόβω και το χέρι μου

    @alepou Παλαιοκόριτσο! Να μια ενδιαφέρουσα επιστήμη: παλαιοκοριτσολογία!!

    @not_the_boy_next_door, Μανταλένα και j95 με εντυπωσιάζετε κι αναπτερώνετε τις ελπίδες μου

    @scalidi Καλωσήρθες. Κι εγώ αυτό σκέφτομαι όταν μου λένε ‘μίλα μου βρόμικα’ 🙂

    @constantina Δεν υπάρχει ουσία άνευ μορφής. Σα να λέμε εμένα μ’ αρέσει η πρόθεση του καλλιτέχνη και το μάρμαρο στην Αφροδίτη της Μήλου.
    Ναι όντως είχα κόψει τα ανώνυμα για λόγους spam. θα δω τι θα κάνω. Ευχαριστώ που το έθιξες.

    @morgana, kyrallina και (λίγο) krotkaya: Ο φίλος ο padrazo έχει ένα φροντιστηριάκι. Δεν του κολλάτε να βάλει κανένα μάθημα για τις φιλομαθείς bloggers??

    @ελένη: Να μια άξια πρόκληση: «κύψον ευλογημένη» πρέπει να είναι, αλλά η τελευταία που το έκανε έμεινε σ’ αυτή τη στάση από τα αρθριτικά 😉
    Και, ναι, ποστάκι στην καθαρεύουσα θάταν σούπερ!

    @an-lu και επί πιστώσει οι ασπασμοί, ευπρόσδεκτοι

    Τελικά δεν καταλαβαίνω: πόσοι μιλάνε δημοτική σ’ αυτή τη χώρα;

  23. Μπράβο, μπράβο, ναι, ναι, γειά στο στόμα σου χαρτοποντικούλη!

    Και, δημοτική μιλάνε όλοι οι άλλοι, εκτός απο μας εδώ μέσα!
    Τι νόμιζες, οτι ήταν τυχαίο που αμπαρωθήκαμε και συγγράφουμε μετά μανίας?

  24. ελληνιστι, περιπαιζω σε!

  25. @lemon Ριζοσπαστική άποψις: οι μπλόγκερς είναι οι εξόριστοι καθαρευουσιάνοι!

    Ελά ρε Κροτ που με πήρες σοβαρά. Αφου ξέρεις ότι μ’ αρέσει να σε πειράζω 🙂

    @aeipote Καλωσήρθες. Αν κρίνω από το nick η υποστήριξη είναι αναμενόμενη

    @Δύων Ανατέλλων Κι από τα χριστιανικά θα μπορούσαμε να μάθουμε κάτι γλωσσικό. Πάντως συμφωνώ ότι»Αν οι Έλληνες είχαν μια κάποια επαφή ουσίας με την Aισθητική και την Αρμονία που παιδαγωγεί η γλώσσα τους…ξέρεις πόσον κόσμο θα είχαν προ πολλού πετάξει στη θάλασσα;»

  26. Δυστυχώς ζούμε στην εποχή όπου η γλώσσα «διδάσκεται» από την τηλεόραση, κυρίως (ή κύρια !!!) και το ραδιόφωνο.
    Επειδή δε, εκτός αυτής τής αποστολής,
    «φοράει» ταμπέλες σε ό,τι «πρέπει» να εξαφανιστεί (για πολλούς λόγους’ δεν είναι τής παρούσης), έχει «αναθρέψει» τουλάχιστον μία γενιά η οποία αφ’ ενός δεν γνωρίζει την σημασία τής γλώσσας για τον λαό που την χρησιμοποιεί, αφ’ ετέρου αντιμετωπίζει αυτούς που γνωρίζουν πέντε πράγματα παραπάνω, ως οπισθοδρομικούς στην καλύτερη περίπτωση. Στην χειρότερη, ως …εθνικιστές !!!

  27. @Κώστας Καλωσήρθες. Να πω ότι συμφωνώ; Το ξέρεις ήδη

  28. Cool guestbook, interesting information… Keep it UP
    »

Σχολιάστε

