Χαρτοπόντικας

Γραφές κι αναγνώσεις

Ο Άμλετ, ο Φάουστ κι ο Αντόνιους Μπλοκ

Πρώτος που ‘συνάντησα’ ήταν ο Άμλετ, στο θέατρο στο ραδιόφωνο με Άμλετ τον Κώστα Καστανά. Αμέσως αγόρασα την έκδοση του Ίκαρου, στη μετάφραση του Ρώτα. Θυμάμαι ακόμα τα βραδάκια που περνούσα μαγεμένος από το έργο και την φαντασία μου που το ανάπλαθε.Έγινε αμέσως ο ήρωας μου, o Rock Star που ήθελα να βάλω αφίσα στο δωμάτιο, το πρώτο είδωλο της αμφισβήτησης, οπρώτος επαναστάτης και, κυρίως, ο πρώτος απελπισμένος με τον οποίο ταυτίστηκα. Έμαθα αμέσως να απαγγέλλω:

Τι είναι καλύτερο στο πνεύμα; Να υποφέρει πετριές και σαϊτιές αχρείας τύχης ή αντισηκώνοντας τα όπλα να δίνει τέρμα στις συμφορές;

Τον Φάουστ τον βρήκα σ’ ένα παλαιοπωλείο, σε ένα μικρό τομίδιο στη μετάφραση του Χατζόπουλου, μάλλον αξεπέραστη ακόμα.

Κιτρινισμένες σελίδες και μαγικές λιθογραφίες κλέψανε το νου μου και τον ταξίδεψαν στην Αναγεννησιακή κάμαρα του σοφού. Προσπάθησα να εξαγοράσω την αμλέτια απελπισία μου πουλώντας τη ψυχή μου στο Μεφιστοφελή που θα μου χάριζε τη Μαργαρίτα μου.

..μήπως το πνεύμα το στόμα ανοίξει

κι η δυναμή του μη μου δείξει

κάποια μυστήρια, ώστε άλλο εδώ

να μην παιδεύομαι να πω

ότι δεν ξέρω να γνωρίσω τι

βαθιά τον κόσμο συγκρατεί

Τον τρίτο τον συναπάντησα σε μια σκοτεινή αίθουσα κινηματογράφου, κάπου στην Κυψέλη. Πήγα να δω ένα έργο και βρήκα έναν ιππότη να παίζει σκάκι με το θάνατο. Είχε ανοίξει η έβδομη σφραγίδα και δεν το έλεγαν οι ειδήσεις.

Στα πρόσωπα του Γιόφ του γελωτοποιού, και της γυναίκας του Μία, για χάριν των οποίων αφαιρείται ο Αντόνιους Μπλοκ και χάνει την παρτίδα, αναγνώρισα τον Φάουστ και τη Μαργαρίτα που ακόμα καταδίωκε ο Μεφιστοφελής.

Έκτοτε χάνω στους αγώνες για το βασίλειό μου προσπαθώντας να πάρω εκδίκηση για τον πατέρα μου. Πετάω εξακολουθητικά τα βιβλία μου, μα εκείνα επανέρχονται με νέα αίγλη κάθε φορά. Οι άκαρπες τέχνες είναι η μαγεία που με κερδίζει κι η επιστήμη που χάνω.

Και την χαμένη παρτίδα την παίζω ακόμα…

Single Post Navigation

4 thoughts on “Ο Άμλετ, ο Φάουστ κι ο Αντόνιους Μπλοκ

  1. αχ, τώρα τι μου κάνεις με τις 2 θεατρικές περσόνες που ανέφερες…
    Τα είπες όλα και μάλιστα με πολύ ποιητικό τρόπο.

  2. πρoσπαθώ απεγνωσμένα από χτες που έβαλες το ποστ να βρω που διάβασα εδώ και 3 μέρες μια φράση τύπου ‘αν έχεις ζήσει χωρίς να έχεις διαβάσει έστω και μια φορά τον Αμλετ τοτε ίσως να μην έζησες πραγματικά’ (ή κάπως έτσι…) αλλά α) δεν θυμάμαι ακριβως την φράση, β) δεν θυμάμαι που το διάβασα γ) δεν θυμάμαι ποιος το είπε…

    Καταραμένη Αλτζχάιμερ κλπ.

  3. αμλετ-φαουστ-αντόνιος μπλοκ
    τι περίεργη ακολουθία
    θάνατος-μαγεία-εξέγερση-θάνατος

  4. @αλεπού Κι ο Μπλοκ θεατρική περσόνα είναι 😉

    @βασίλειος Όπως και νάναι η φράση την πιστεύω

    @μαρκος ο γνωστικός Εγώ την εξέγερση θα την έβαζα στον Άμλετ.

Σχολιάστε

