Χαρτοπόντικας

Γραφές κι αναγνώσεις

Γενναιόδωρος νέος κόσμος -Updated

Ourspace coverUpdate: όταν έγραφα αυτό το ποστ αγνοούσα παντελώς την ύπαρξη του βιβλίου της Christine  Harold του  Πανεπιστημίου της Τζώρτζια με τίτλο Ourspace: Resisting the Corporate Control of Culture.
Εξακολουθώ να το αγνοώ, με την έννοια ότι δεν το έχω διαβάσει (ακόμα) αλλά σε ένα ποστ από τον οργανισμό για τα Creative Commons βρήκα την παρακάτω άκρως ενδιαφέρουσα περιγραφή, που νομίζω δένει μια χαρά στο θέμα μου (τα έντονα δικά μου):

Harold examines the deployment and limitations of “culture jamming” by
activists. These techniques defy repressive corporate culture through
parodies, hoaxes, and pranks. … While these strategies are appealing,
Harold argues that they are severely limited in their ability to
challenge capitalism. Indeed, many of these tactics have already been
appropriated by corporate marketers to create an aura of authenticity
and to sell even more products. For Harold, it is a different type of
opposition that offers a genuine alternative to corporate consumerism.
Exploring the revolutionary Creative Commons movement, copyleft, and
open source technology, she advocates a more inclusive approach to
intellectual property that invites innovation and wider participation
in the creative process.

Η παράφραση του τίτλου του έργου του Άλντους Χάξλευ δεν είναι τυχαία. Ούτε κι η εξ αυτού, έμμεση αναφορά σε ένα μελλοντικό κόσμο.
Η αφορμή για το παρόν ήταν μάλλον ασήμαντη: ένα ποστ της magica με κατεύθυνε στο deviantArt το οποίο αγνοούσα.
Στο deviantArt μπορεί να βρει κανείς όλων των ειδών τις καλλιτεχνικές δημιουργίες να διατίθενται με άδεια Creative Commons. Οι εικαστικές, γραφιστικές δημιουργίες ήταν το μόνο κομμάτι που μου έλειπε απ’ αυτό το πάζλ. Γιατί κείμενο, φωτογραφία, γραφή και βίντεο τα είχα δει να διατιθενται με ανάλογες άδειες, κι όχι απλώς ‘δει’ αλλά κατά κόρον χρησιμοποιήσει στο μπλογκ μου ή στα podcast.

Το κλικ που ανέφερα ήταν η συνειδητοποίηση της πληρότητας αυτής της δωρεάν προσφοράς και της έκτασής της. Της δυνατότητας να προσφέρεις καινούργιο περιεχόμενο, χρησιμοποιόντας, ανασυνδιάζοντας, προσθέτοντας κι επαυξάνοντας το δωρεάν υπάρχον.

Κι αν μείνουμε δω, βλέπουμε μόνο την χαριτωμένη και γραφική όψη του πράγματος.

life_drawing_11_9_06_by_simonpaterson.jpg

by simonpaterson

Ας προσπαθήσουμε να σηκώσουμε το κάλυμμα.

Η ανθρώπινη οικονομική δραστηριότητα έτσι όπως την γνωρίζουμε στα χρόνια της γραπτής ιστορίας αλλά κι έτσι όπως την εικάζουμε στα παλαιότερα, βασίζεται σε ένα πολύ απλό κανόνα: «do ut des», ήτοι δίνω για να δώσεις.
Οι οικονομικές συναλλαγές έχουν πάντα τη φύση του ένα προς ένα, είτε αυτές αφορούν άτομο με οργανισμό, είτε άτομο με άτομο, είτε οργανισμό με οργανισμό (όπου οργανισμός θα μπορούσε να είναι ένα κράτος, ένας θεσμός όπως η εκκλησία, ή στην κοινότερη περίπτωση, μια εταιρεία). Το ένα μέρος δίνει για να ή αφού το άλλο μέρος δώσει. Χωρίς αυτήν την ταυτόχρονη αμοιβαιότητα τίμια συναλλαγή δεν νοείται.

Η ιστορία των συναλλαγών ξεκινάει εμπράγματα: σου δίνω κάτι π.χ. κρέας, για να μου δώσεις κάτι άλλο, π.χ. στάρι. Η ροή πραγμάτων ή υπηρεσιών είναι από και προς τις δυο μεριές.
Στην πορεία επινοείται το χρήμα, το οποίο αποσυσχετίζει χρονικά τις ροές: τώρα παίρνω κάτι και πληρώνω με χρήμα, κι αργότερα δίνω κάτι και πληρώνομαι με χρήμα.

Στην περίπτωση της πνευματικής δημιουργίας, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Γιατί το προϊόν της πνευματικής δημιουργίας μπορεί να είναι δυνάμει αθάνατο. Ένα τραγούδι που περνάει από γενιά σε γενιά ή από στόμα σε στόμα, δεν χάνεται ποτέ, κι ένα βιβλίο σαν περιεχόμενο, είναι υπέρτερο από το βιβλίο σαν μάτσο χαρτιά. Η εφαρμογή του συναλλακτικού μοντέλου στην πνευματική δημιουργία έχει λοιπόν από γεννησιμιού προβλήματα.
Πληρώνω τον καλλιτέχνη να μου τραγουδήσει και στην ουσία τον αμοίβω για την υπηρεσία που προσφέρει στην συγκεκριμένη στιγμή. Ο δημιουργός όμως, που προσφέρει ένα έργο που μπορεί να ζει στο διηνεκές, πως πρέπει να αμοιφθεί; Μήπως η έννοια της αμοιβής, η στενά και εμπράγματα περιορισμένη, είναι ασύμβατη με την πνευματική δημιουργία;

Παρακολουθούμε τα τελευταία χρόνια να αναπτύσεται μια συνεργατικότητα μεταξύ των δημιουργών που αποβαίνει και προς όφελος τρίτων. Πηγή της συνεργατικότητας είναι το αξίωμα ότι μπορείς να μετέχεις αν δεν περιορίζεις τη συμμετοχή των άλλων. Ακόμα καλύτερα, αν προσφέρεις κι εσύ.
Στο χώρο του μπλογκιν, του ποντκαστιν, της ελεύθερης καλλιτεχνικής δημιουργίας, φυτεύονται αυτή τη στιγμή οι σπόροι ενός καινούργιου οικονομικού παραδείγματος. Ενός παραδείγματος που οδηγεί σε αφθονία εν ελευθερία.
Μπορώ να μετέχω στο σύνολο ενός πνευματικού πλούτου, χωρίς να κουνήσω δαχτυλάκι, αρκεί να μην εμποδίζω τη συμμετοχή των άλλων. Και σίγουρα, το φιλότιμο δεν θ’ αφήσει τους περισσότερους να μείνουν εκεί. Θα θελήσουν να δώσουν.

Κι αυτό το απλό, είναι ένα βήμα πριν από την ουτοπία. Γιατί όταν ο κόσμος εθιστεί σ’ αυτή την πρακτική, θα σκεφτεί πολύ απλά να την εφαρμόσει κι εκτός των πνευματικών δημιουργημάτων. Στο χώρο των καθημερινών συναλλαγών. Στο φαϊ και στο ρούχο, στην υγεία και στη διασκέδαση. Στο σπίτι και στο μηχάνημα τα κουμπιά του οποίου πατάω τώρα. Πράγμα που οδηγεί σε μια νέα ιδέα της κοινοκτημοσύνης. Της κοινοκτημοσύνης που δεν αναφέρεται στη νομή του υπάρχοντος πλούτου, αλλά στην από κοινού δημιουργία και διάθεση νέου.

Είναι βέβαιο ότι δεν θα ζήσω να το δω, αλλά και μόνο η ελπίδα ότι κάποτε μπορεί να συμβεί, κάνει τη ζωή, worth living.

Powered by ScribeFire.

Advertisements

Single Post Navigation

3 thoughts on “Γενναιόδωρος νέος κόσμος -Updated

  1. για να δούμε πού μπορεί να φτάσει

  2. Πάντως μέχρι να φτάσουμε στην ουτοπία αυτή, πάλι καλά που υπάρχει το internet και η πειρατεία μουσικής/ταινιών/βιβλίων.. Προσωπικά έχω βρει σε πειρατική μορφή από το internet τραγούδια, βιβλία και ταινίες που και να ήθελα να τα αγοράσω δεν υπάρχουν διαθέσιμα. Προσωπικά, μέσω της πειρατείας βρίσκω ταινίες που δεν υπάρχουν πουθενά (π.χ. δεν υπάρχουν να τις νοικιάσω από video-clubs), μουσική που δεν πωλείτε σε δισκάδικα κλπ κλπ..

    Νομίζω η πειρατεία πιέζει τις δισκογραφικές, καλλιτέχνες, προς αυτήν την κατεύθυνση, δηλ της . Ενδιαφέρον έχει το ταινιάκι «Steal this film» σχετικά με το torrent site http://thepiratebay.org/ σχετικά με την επέμβαση της Αστυνομίας στους servers του site στην Σουηδία και την αντιμετώπιση του θέματος από την Σουηδική κυβέρνηση.

    http://www.stealthisfilm.com/
    http://video.google.com/videoplay?docid=-4116387786400792905

    Γενναιόδωρος νέος κόσμος = thepiratebay.org ;;;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: