Trackbacks 2

Πριν λίγη ώρα ζήτησα να μπει το μπλογκ μου στο Sync. Ευγενέστατοι οι άνθρωποι μου έστειλαν γρήγορα τους συνδέσμους.

Πατώντας να δω τι γίνεται, είδα και κάποια κατάταξη μου στην αξιοζήλευτη θέση 287. Απόρησα αφού δεν έχω κάνει τίποτα που να αξίζω τέτοια δόξα και αναζήτησα στα κείμενα του Sync τη λογική της κατάταξης.

Και ιδού τι ανακάλυψα:

Ο μηχανισμός ανάδειξης των πιο δημοφιλών Ελληνικών blogs είναι ο ίδιος περίπου με αυτόν που χρησιμοποιεί το Technorati ή η Google στο μηχανισμό PageRank για την κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης. Μετράμε τα links που γίνονται στο κάθε ένα blog από άλλα blogs (που είναι καταχωρημένα στο SYNC Blogs) και διαμορφώνουμε τη λίστα με τα δημοφιλέστερα. Το μέτρημα των links γίνεται για τα posts (εγγραφές των blogs) των πιο πρόσφατων 180 ημερών. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε νέα ημέρα, υπολογίζονται τα links των ακριβώς προηγούμενων 180 ημερών, ενώ τα παλιότερα δεν υπολογίζονται. Αυτό γίνεται για να είναι «φρέσκια» η εικόνα της μπλογκόσφαιρας σε σχέση με το ποιός συνδέει ποιόν.

Προσοχή! Στη διαδικασία αυτή ΔΕΝ υπολογίζονται τα links που υπάρχουν σε blogrolls ή λίστες με Links που υπάρχουν (συνήθως) στη sidebar του κάθε blog. Η φιλοσοφία αυτής της κίνησης είναι η εξής: πιστεύουμε ότι ένας blogger έχει αυξημένη σημασία για την μπλογκόσφαιρα μόνο όταν τα όσα γράφει γίνονται αντικείμενο συζήτησης. Και συνήθως η συζήτηση αυτή γίνεται μέσα από τα blog posts. Μπορεί τα links που του κάνουν άλλοι bloggers στα άρθρα τους να έχουν θετική ή αρνητική χροιά, αλλά σημασία έχει ότι ο blogger γίνεται σημείο αναφοράς. Αντίθετα, τα links που υπάρχουν σε ένα blogroll είναι ένας ανέξοδος τρόπος να δηλώσουμε όποιους συμπαθούμε και όχι (αναγκαστικά) όποιους βρίσκουμε ότι έχουν ενδιαφέροντα πράγματα να πουν.

Γενικά, έχει διαπιστωθεί ότι το μέτρημα των links (συνδέσμων) είναι μια πολύ καλή ένδειξη για τη δημοφιλία ενός website (ή ενός blog εν προκειμένω), καθώς τα τελευταία χρόνια το traffic στο Internet καθοδηγείται από τους συνδέσμους που περιέχονται σε ιστοσελίδες, σε emails, κλπ. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα blogs που εμφανίζονται ως «δημοφιλέστερα» έχουν και τους περισσότερους αναγνώστες. Σημαίνει απλά ότι έχουν τα περισσότερα links από άλλα blogs – και αυτό είναι απλά μια ένδειξη δημοφιλίας.

Επειδή συμβαίνει με το πρώτο ποστ για τα trackbacks να έχω πει παρόμοια πράγματα, το θεώρησα πολύ θετική εξέλιξη. Βέβαια και στο μόνιτορ, έπαιζαν ρόλο στην κατάταξη αλλά υπήρχαν και τα linkblogs που μετέβαλαν την εικόνα.

Το θεωρώ θετική εξέλιξη (μέχρι να το στραβώσουμε κι αυτό).

20 thoughts on “Trackbacks 2

  1. Χαρτοπόντικα, ωραία είναι αυτά τα θεωρητικά.
    Πρακτικά όμως, είναι ανυπόστατα, γιατί το sync μετράει μόνο τα λυνξ όσων μπλογκ *φιλοξενούνται* σε αυτό.
    Στην πραγματικότητα, τα λυνξ όλων όσων εμφανίζονται εκεί -και του δικού σου blog συμπεριλαμβανομένου- είναι πολύ διαφορετικά απ’ ότι παρουσιάζει το sync (για την ώρα, ελπίζω).

    Και αυτό οδηγεί φυσικά σε εντελώς πλαστά αποτελέσματα.

    Παράδειγμα:
    http://www.technorati.com/search/chartopontikas.wordpress.com

    Στο ΈΓΚΥΡΟ Technorati έχεις 99 (συνολικά) λυνξ, από 42 blogs.
    Αυτό σημαίνει ότι μέχρι πριν 3 ώρες (δες το update), 42 bloggers σε έχουν μόνιμο λυνκ στην αρχική τους σελίδα (κι εγώ μια απ’ αυτούς).
    Σημαίνει επίσης ότι *μαζί με αυτούς τους 42, υπάρχουν 57 ακόμη λυνξ σε διάφορα ποστς προς το blog σου* (57+42=99 λυνξ συνολικά).

    Πώς προκύπτουν οι αριθμοί λυνξ του Sync είναι μυστήριο.

    Μου αρέσει!

  2. Σύμφωνοι.
    Αυτό ακριβώς που λες, αναφέρεται στο κείμενο που παραθέτεις.
    Λίγο πριν όμως, στο ίδιο κείμενο, αναφέρεται:

    «Μετράμε τα links που γίνονται στο κάθε ένα blog από άλλα blogs (που είναι καταχωρημένα στο SYNC Blogs)»

    Ισχύει και αυτό που λέω δηλαδή: ότι δεν μετράνε από όλα τα blogs αλλά μόνο από όσα έχουν καταχωρημένα.

    Αυτό που μου λείπει εμένα πάντως από το Sync.gr δεν είναι φυσικά η μέτρηση «δημοφιλίας», που την έχουν μάλιστα σε περίοπτη θέση, αλλά μια σελίδα με ΌΛΑ ΤΑ ΜΠΛΟΓΚΖ που φιλοξενούνται εκεί, αλφαβητικά (κάτι σαν τις «πηγές» του VryPan αν θυμάσαι).
    Ουσιαστικά μια λίστα με όλα τα blogs και τα λυνξ τους.

    🙂

    καλησπέρα

    Μου αρέσει!

  3. Η πρώτη δεκάδα του sync.gr «βγήκε» με βάση τα εξής μπλογκογεγονότα: Την υπόθεση blogme, το editorial του Τσαγκαρουσιάνου και τη κλείσιμο του monitor.
    Είναι τα blogs τα οποία στα οποία έγιναν links εκείνες τις μέρες.
    Αν αυτό τώρα το θεωρείς εσύ «επιδραστικότητα» ή πρέπει να θεωρούνται «τα πιο δημοφιλή», πάω πάσο.

    Μου αρέσει!

  4. @pascal Έλα ρε, που το πήρες σοβαρά. Πάντως η ανάλυσή σου είναι σωστή. Κι η αρχή να μετράει κανείς λίνκ είναι σωστή, αλλά στην Ελλάδα, όπως έγραφα στο Trackbacks 1, λόγω ιστορίας εξοικείωσης με τον blogger, δεν λειτούργησε ποτέ. Είναι κι η εγωκεντρικότητα των ιστολόγων που παρεμποδίζει.
    Η σωστή μέτρηση θα ήταν ένας αλγόριθμος που να μετράει επισκεψημότητα, αριθμό σχολίων και λινκ (όλων των ειδών) σταθμισμένα με τον χρόνο παρουσίας στη μπλογκόσφαιρα.
    Μέτρο αξίας βέβαια δεν υπάρχει στα παραπάνω, απλώς δημοφιλίας 😉

    Μου αρέσει!

  5. Ρε, δεν είναι το θέμα αν ΕΓΩ το πέρνω σοβαρά. Όπως ξέρεις, έχουν βγει στη «φόρα» ένα- δυο δημοσιεύματα τα οποία χρησιμοποίησαν λίστες αμφιβόλου (για να είμαι ευγενικός) αξίας και με βάση αυτές έγραψαν μια τιτλάρα «τα πιο δημοφιλή ελληνικά blogs».
    Η επισκεψιμότητα είναι ένα πράγμα, ο αριθμός σχολίων άλλο, ο αριθμός εισερχόμενων link άλλο.
    Αν κάποιος θέλει να μετράει κάτι, ας το κάνει τουλάχιστον σωστά και ας το ονομάζει και σωστά. Πιστεύω ότι σε αυτό τουλάχιστον συμφωνούμε.

    (για το sync.gr τώρα, σκέψου ότι υπάρχουν blogs, όπως το esaloni2.blogspot.com, στο οποίο οι χρήστες του «linkaroun» κάθε καινούριο τους ποστ προς το δικό τους blog. Πες μου τώρα ότι αυτό έχει να κάνει κάτι με τη δημοφιλία- προφανώς και όχι. Κι’ όμως, από το sync προσμετράται)

    Μου αρέσει!

  6. @pascal Ρε Γιώργο,όπου το θέμα είναι το μέγεθος πάντα θα υπάρχουν οι μ.. που θα λένε ότι την έχουν δύο μέτρα. Αμα ξέρεις πως μετράει κανείς και θες να διακριθείς σ’ αυτή τη μέτρηση, προσπαθείς to beat the system.
    Κι επειδή η ελληνική κοινότητα είναι μικρή, παρεμβάσεις που κανονικά δεν θα ήταν στατιστικά σημαντικές, θα έχουν τέτοια αποτελέσματα. Ως πότε όμως θα κυνηγάμε τη μέτρηση επειδή κάποιος την εκμεταλλεύεται. Οι τύποι του synce λένε: μετράμε έτσι. Γιατί; Γούστο τους. Αμα ξέρεις πως μετράει ξέρεις και τι μπορεί να κάνει κανείς για να βγει μπρος, άρα κουμπώνεσαι.
    Αλλά ρε αγόρι μου, γιατί δεν έρχεσαι να γράψεις ότι σκέφτεσαι στο metablogging?
    Πόσες φορές να σε καλέσω;

    Μου αρέσει!

  7. ο Pascal έχει απόλυτο δίκιο, αν είναι και θέλουν να κάνουν κάποιο «Τοπ» ας το κάνουν σωστά/ Να τα πάρουν δηλαδή όλα υπ’ όψη τους. Τώρα πως τα βγάζουν αυτά που βλέπουμε δεν το ξέρω, αν και το εξηγει.

    Μου αρέσει!

  8. Ένα πολύ καλό βήμα είναι να μην μετράμε links και να τα βαφτίζουμε δημοφιλία.
    (ρε συ, δεν πηρα κανένα mail).

    Ο μόνος αξιόπιστος τρόπος για να μετριέται η δημοφιλία ενός site, είναι μέσω των page views/ visitors/ unique visitors.
    Πόσο δηλαδή διαβάζεται. Τόσο απλό.
    Όλα τα άλλα είναι παπαρίτσες (όπως σου έχω αποδείξει και με τα παραδείγματα που προανέφερα).

    Μου αρέσει!

  9. Αγαπητέ pascal, δεν θα μπορούσε κανείς να διαφωνήσει μαζί σου ότι η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ένδειξη δημοφιλίας είναι τα «page views/ visitors/ unique visitors». Θα ξέρεις όμως καλά ότι ο μοναδικός άνθρωπος που γνωρίζει τα αντίστοιχα στατιστικά του δικού σου (και κάθε άλλου) blog, είσαι εσύ.

    Καμμία «εξωτερική» μηχανή δεν μπορεί να διαβάσει τον αριθμό των επισκεπτών σου. Το έχω γράψει 100 φορές και το ξαναγράφω και εδώ:

    Οι Internetικοί aggregators όλου το κόσμου, από το Google μέχρι το Technorati και την Alexa χρησιμοποιούν το ίδιο μέτρο σύγκρισης: τα links (εντάξει, η Alexa μετράει και τους «δικούς της» χρήστες που έχουν εγκαταστήσει το toolbar της και αυτό την κάνει πιο αναξιόπιστη).

    Εμείς στο SYNC δεν μπορούμε να ανακαλύψουμε κάτι πιο αξιόπιστο από όλους αυτούς. Αν και πολύ θα το θέλαμε.

    Και ναι, όταν όλοι αυτοί κάνουν την αντίστοιχη κατάταξη βάσει των links χρησιμοποιούν τον ίδιο όρο: ΔΗΜΟΦΙΛΙΑ. Και βέβαια ξέρουν ότι το κοινό τους ΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι μιλούν απλά για ένδειξη δημοφιλίας. Εμείς είμαστε ακόμα στο στάδιο της εκπαίδευσης μέχρι να τα εμπεδώσουμε.

    Και επειδή έτσι λειτουργεί ο μηχανισμός είναι λογικό το νέο σου blog να είναι χαμηλά στην κατάταξη και το παλιό ψηλά. Το ίδιο κάνει και η Google. Αν ανοίξουν καινούργιο site οι New York Times την πρώτη περίοδο θα είναι εξαφανισμένοι στη μηχανή αναζήτησης μέχρι ο κόσμος να τους λινκάρει.

    Για τους aggregators όλου του κόσμου, το νέο σου blog δεν είναι «το νέο blog του Pascal». Είναι απλά ένα νέο blog το οποίο χρειάζεται χρόνο να βρει το δρόμο του μέσα στη blogόσφαιρα.

    Και αυτός είναι ένας ακόμα λόγος ώστε ο καθένας μας να το σκέφτεται διπλά πριν κλείσει το μαγαζί του για να ανοίξει ένα καινούργιο.

    Είπαμε, είμαστε ακόμα στο στάδιο της (βασικής) εκπαίδευσης….

    ΥΓ: Φιλε Χαρτοπόντικα, επειδή το παρακολουθείς το θέμα πρέπει να ξέρεις ότι πριν ξεκινήσουμε το sync ήξερα καλά τι αντιδράσεις θα συναντήσουμε για το θέμα με τις λίστες κλπ. Για να καταλάβεις, σε χθεσινό του post ο McManous «έθαβε» το sync επειδή φαινόταν ο Πιτσιρίκος ψηλά. Αντίστοιχα, λίγες μέρες νωρίτερα ο Πιτσιρίκος γκρίνιαζε γιατί η κατάταξή του ήταν χαμηλή και ήθελε να τον βγάλω από το sync.

    Ο καθένας έχει μια εικόνα για τον εαυτό του, την οποία περιμένει από τον -κάθε- aggregator να την επιβεβαιώσει. Λίγη υπομονή χρειαζόμαστε…

    Μου αρέσει!

  10. Ευχαριστώ pascal, κι εγώ εκεί απάντησα. 🙂

    Πρέπει εδώ να διευκρινήσω ότι η αναφορά μου στη «γκρίνια» του πιτσιρίκου ήταν μια υποκειμενική μου κρίση.

    Δεν μου είπε δηλαδή ότι «θέλω να με βγάλεις επειδή είμαι χαμηλά στη λίστα». Απλά εγώ ερμήνευσα έτσι το αίτημα του.

    Επιμένω να το πιστεύω, αλλά έπρεπε να κάνω αυτή τη διευκρίνηση.

    Μου αρέσει!