H Αριστερά στη Δύση της κι η Αριστερά της Δύσης

Ο φίλος Βασίλειος σε μια δικτυακή κουβέντα γύρω από ένα ποστ μου στο metablogging μου για ένα φιλμ που πήρε Όσκαρ και τώρα διατίθεται με άδεια Creative Commons, μου είπε για ένα άλλο φίλμ-ντοκυμαντέρ που επίσης μπορεί να παρακολουθήσει κανείς στο διαδίκτυο. Πρόκειται για το εξαιρετικό «The Corporation».

Το ντοκυμαντέρ εξετάζει τον θεσμό της Εταιρείας (δεν ξέρω άλλο όρο για να μεταφράσω το corporation) από την γέννησή του στην Αμερική του 19ου αιώνα, ως την καταλυτική δράση του στην μεταμόρφωση και άλωση της σημερινής κοινωνίας.

Το καναδέζικο φιλμ όμως δεν μου κίνησε το ενδιαφέρον για το περιεχόμενό του μόνο. Αλλά γιατί πλάι στο λόγο του Τσόμσκυ, και τις ταινίες του Μαϊκλ Μούρ, συνθέτουν την εικόνα μιας διαφορετικής αριστεράς, μιας αριστεράς της Δύσης, και μάλιστα της Μητρόπολης του καπιταλισμού, που παρά το περιθωριακό της, είναι όμως αριστερά του σήμερα, μιλάει για τα προβλήματα του σήμερα με όρους του σήμερα. Κι ακόμα κι αν δεν μπορεί να προτείνει αξιόπιστες λύσεις, ή ακόμα αν δεν έχει παντού δίκιο, διαδίδει τουλάχιστον ένα προβληματισμό που μπορεί να γίνει συντελεστής στις εξελίξεις.

Παρότι δεν έχω γράψει ποτέ για πολιτικά θέματα, ένοιωσα την ανάγκη να το κάνω τώρα ίσως γιατί κάπου βαθειά μέσα μου η ελπίδα θέλει να ξυπνήσει. Η ελπίδα που ένας αιώνας (αν)ύπαρκτου σοσιαλισμού παγκόσμια και 30 χρόνια ξύλινου εγχώριου αριστερού λόγου, κοίμισαν βαθύτατα. Τι κοίμισαν; Μιλάμε για κατατονικό κώμα!

Δείτε το  «The Corporation», και πείτε μου αν έχω δίκιο. Εδώ το πρώτο από τα 23 μέρη του:

Κι εδώ το σύνολο του φίλμ.

12 thoughts on “H Αριστερά στη Δύση της κι η Αριστερά της Δύσης

  1. Παράθεμα: buzz

  2. εχω όμως ένα πρόβλημα με το φιλμ. τελειώνει αισιόδοξα, προσπαθώντας να μας πει that we can make a difference και πως η δύναμη είναι στα δικά μας χέρια.

    Φοβάμαι πως αμφιβάλλω πλεον γι’ αυτό υπό τις παρούσες συνθήκες.

    Από την άλλη ίσως η λέξη ‘αριστερά’ να μην είναι η σωστή για το συγκεκριμένο φίλμ (και για τους συγκεκριμένους ανθρώπους που αναφέρεις). Η λέξη έχει πλέον τόσα αρνητικά υποννούμενα κολλημένα πάνω της που τελικά δεν εκφράζει κανέναν (ίσως την παπαρήγα).

    Μου αρέσει!

  3. κι εγώ συμφωνώ – θεωρώ το δίλημμα αριστερά -δεξιά παρωχημένο και ενδεικτικό μιας εποχής που ξεκίνησε το 1917 και μετά έληξε άδοξα -άλλωστε για μας τους αναρχικούς και η αριστερά δεν παύει να είναι μια εξουσιαστική πρόταση -κι ενώ ακόμη πρόβλημα με την αριστερά [τουλάχιστον την εφαρμοσμένη]είναι ότι ήταν τρομερά αντι-ερωτική… ξέχασα να σου πως ότι διαβάζω την πτώση των αγγέλων του Ανατόλ Φρανς -φοβερός συνδυασμός μεταφυσικής και σάτυρας

    Μου αρέσει!

  4. @Rodia Παρακαλώ κι ευχαριστώ (για το μπαζάρισμα)
    🙂

    @basileios
    we can make a difference και πως η δύναμη είναι στα δικά μας χέρια.
    We can make a difference χωρίς η δύναμη να είναι στα χέρια μας

    @markosthegnostic ο όρος αριστερά μπορεί να είναι στενά πολιτικός ή ευρύτερα ιδεολογικός. Στο δεύτερο αναφέρομαι. Η αναφορά σου στην αναρχία είναι μάλλον πρόχειρη γιατι άμα σε ρωτήσω ποιά αναρχία εννοείς και τι προτάσεις έχει μάλλον δεν θα μπορείς να απαντήσεις.

    Μου αρέσει!

  5. Χαρτοπόντιξ, μου αρέ΄σετε όταν είστε αυστηρός – για τό από πάνω σχολιο λέω.

    Επί του θέματος, βέβαια, τις απόψεις μου τις γνωριζετε ήδη νομίζω. Με δυο κουβέντες, για μένα αριστερά και δεξιά δεν είναι κομματικοι όροι, αλλά ιδεολογικοί και υποδηλώνουν στάση ζωής και όχι ψήφο. Κατά συνέπεια, και ειδικά ως προς το θέμα της επικαιρότητας τέτοιων εγχειρημάτων (ότι δλδ απευθύνονται στο σήμερα), συμφωνώ μαζί σου.

    Κακιούλα: οι πρώην αριστεροί είναι σαν τους πρώην καπνιστές: βασιλικότεροι του βασιλέως! 😉

    Μου αρέσει!

  6. η Αριστερά είναι όχι μόνο στάση ζωής αλλά και άλλα πολλά ιδιαιτέρως πολύπλοκα και πάντως όχι για τον μέσο νου.

    Ως αναφορά τις «αναφορές» περί Αριστεράς, θέλω να πω ότι η Αριστερά, δεν τις….Ξέρει!

    Κατά τα άλλα, όλα ΟΚ.
    no problem.

    Μου αρέσει!

  7. 1/ H ταινεία είχε προβληθεί (πάνω από 1 εβδομάδα) και στα σινεμά,αν και δε νομίζω πως αφομοιώνεται τόσο εύκολα…

    2/ Την πρόβαλλε κι η ΕΤ1 μέσω της εκπομπής του Κούλογλου – εν αντιθέσει με τα ιδιωτικά,τα κρατικά αντιστέκονται…κι ας είναι οι αναρχικοί ενάντιοι.

    3/ Η έννοια αριστερά στο εξωτερικό περικλείει όλες τις τάσεις,όλα τα ρεύματα.Πώς εδώ οι αναρχικοί την ταύτισαν με μια ακόμη «εξουσιαστική πρόταση» ίσως έχει να κάνει με το ΚΚΕ…

    4/ Παρωχημένη έννοια; Α,ναι!!!Όπως κι εργασία και το περιβόητο «τέλος» της.

    Μου αρέσει!

  8. Παράθεμα: Jasmine G